Portal de vinificatie si viticultura

Eveniment istoric pentru Republica Moldova

Cea de-a treia Conferință Globală a Turismului Vitivinicol a fost inaugurată oficial

Moldova este gazda celui mai important eveniment de talie internațională din domeniul turismului vitivinicol. Între 6 și 7 septembrie, la Chişinău se desfășoară cea de-a treia Conferință Globală a Turismului Vitivinicol, sub egida Organizației Mondiale a Turismului pe lângă ONU (UNTWO), în parteneriat cu Guvernului Republicii Moldova. Coordonatorul și implementatorul local al evenimentelor din cadrul conferinţei este Agenția de Investiții a Republicii Moldova. Amploarea și importanța evenimentului la nivel internațional au garantat susținerea organizatorică din partea Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV) și a Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanațat de USAID și Guvernul Suediei.

Desfășurarea evenimentului în Moldova denotă o recunoaștere oficială a faptului că ţara noastră este o destinație vitivinicolă importantă pe hartă mondială a turismului. Datele statistice plasează Moldova în topul celor mai mari 20 de producători de vinuri, cu o producţie anuală de 1,8 milioane de hectolitri de vin, potrivit Organizației Internaționale a Viei şi Vinului. Cu o suprafaţă a podgoriilor ce ocupă 4% din teritoriul țării sau 7% din terenurile arabile, Moldova are cea mai mare densitate a viilor la nivel mondial, iar la nivel european, după suprafața plantațiilor viticole, se situează pe locul 6. Datorită beciurilor unice în lume, Moldova a ajuns și în Cartea Recordurilor. Ca destinaţie turistică, Moldova este la început de cale, punând accent pe turismul vitivinicol sustenabil şi dezvoltând în paralel ofertele turistice de nișă, pentru a atrage cât mai mulți vizitatori străini.

Cea de-a treia Conferință Globală a Turismului Vitivinicol va constitui un bun prilej de promovare a imaginii Republicii Moldova pe plan internațional. Emblematică pentru industria mondială a turismului, conferința reuneşte peste 200 de oaspeți de rang înalt din domeniul turismului vitivinicol din circa 60 de țări ale lumii. Participanții vor avea ocazia să cunoască și să „guste” din oferta turistică vitivinicolă a țării, vizitând un șir de vinării și complexe turistice reprezentative.

Pavel Filip, prim-ministrul Republicii Moldova: „Vinurile moldoveneşti sunt o carte de vizită a ţării noastre. Ca şi poporul moldovean, vinurile moldoveneşti au trecut prin multe provocări: politica sovietică de nimicire a viţei de vie, un şir de embargo-uri impuse de Federaţia Rusă, de pe urma cărora Vinul Moldovei a devenit mai bun, mai competitiv. Iată de ce, atunci când merg peste hotare, iau drept suvenir din Moldova o sticlă de vin autohton, pentru că vinul nostru poate „povesti” despre noi, moldovenii, mult mai mult decât orice mesaj transmis pe cale verbală. Guvernul are încredere în Agenţia de Investiţii ca într-o instituţie, a cărei misiune este să facă Moldova cunoscută în toată lumea. Dar vreau să subliniez – fiecare dintre noi poate contribui la promovarea ţării, dacă o va iubi: natura, cultura şi oamenii ei. Doresc participanţilor Conferinţei să se îndrăgostească de Republica Moldova. Şedere plăcută şi Noroc!”

Inaugurarea oficială a evenimentului are loc la Castel Mimi – primul și cel mai somptuos „chateau” vinicol din Moldova, inclus în topul celor mai fascinante destinaţii turistice . Situat la 30 de kilometri distanță de Chișinău, castelul MIMI a fost fondat în 1893 de ultimul guvernator al Basarabiei – Constantin Mimi. Vinăria a devenit o carte de vizită a țării noastre, iar castelul este un monument de arhitectură de importanță națională. Complexul

turistic al vinăriei se întinde pe o suprafață de 200.000 metri pătrați și oferă turiștilor o serie de servicii unice la nivel național (wine spa).

Jaime Cabal, secretar general adjunct, Organizația Mondială a Turismului: „Organizaţia Mondială a Turismului este mândră să fie partenerul Republicii Moldova în desfăşurarea acestui eveniment. Vă mulţumesc pentru găzduire, pentru organizarea acestei conferinţe. Vreau să felicit Guvernul RM, Agenţia de Investiţii, pentru imprtantele progrese obţinute în domeniul turismului. Creşterea numărului de turişti cu 20 la sută este un rezultat foarte bun, unul optimist. Nu am reuşit încă să văd multe destinaţii ale acestei ţări, dar ceea ce am văzut ieri – vinăria Mileştii Mici, bunăoară, a cărei colecţie de 1,5 sticle de vin este cea ma mare din lume, ceea ce văd astăzi, acest castel splendid, cu o istorie impresionantă, mă face să fiu încrezător în viitorul turistic al Moldovei. Această ţară trebuie să profite de avantajele pe care le oferă această ramură: crearea locurilor de muncă, generarea de surse importante de venit, dezvoltarea regiunilor rurale. Pentru asta e nevoie de implicarea, în egală măsură, a statului şi a sectorului privat şi despre acest aspect vom discuta pe parcursul acestor 2 zile. Vă mulţumesc şi Noroc!”

Chiril Gaburici, ministru al Economiei şi Infrastructurii RM: ”Mă bucur să constat că eforturile din trecut de a distruge ramura vitivinicolă nu s-a soldat cu succes, ba din contra, astăzi avem ce arăta lumii întregi. Avem podogorii cu viţă de vie de calitate superioară, din care producem vinuri din ce în ce mai bune, crescând astfel valoarea ţării noastre în comunitate vitivinicolă mondială. La nivel global, avem peste un miliard de turişti şi Moldova trebuie să reuşească să atragă o parte din ei. Ca instituţie responsabilă de infrastructura ţării, am demarat instalarea a peste 150 de indicatoare turistice, care vor orienta vizitatorii către principalele obiective turistice din ţară: vinării, mănăstiri, biserici, muzee, rezervaţii naturale, etc. Nu avem plaje şi nici pârtii de schi, dar, în schimb, avem oameni ospitalieri, mâncare delicioasă şi vinuri extraordinare, produse cu pasiune. Vă doresc ca în zilele următoare să savuraţi aceste lucruri, oriunde v-aţi afla în ţara noastră. Noroc!”

Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții din Moldova: „Prin găzduirea Conferinței Globale a Turismului Vitivinicol, Republica Moldova își deschide larg ușile pentru profesioniștii din domeniu, oferindu-le o platformă pentru discuţii, schimb de experiență pe cele mai actuale subiecte din industria turismului, dar şi o oportunitate de a descoperi o nouă destinaţie, ce merită să se regăsească pe harta mondială a turismului vitivinicol.

Suntem o piață emergentă, dar, în același timp, suntem deja pregătiți să oferim experiențe turistice de nișă. Iubitorii de aventură, cei dornici să savureze bucate delicioase şi un un pahar de vin de calitate în compania unor oameni ospitalieri, sunt îndemnaţi să exploreze Moldova autentică. Podgoriile, localurile vitivinicole au găzduit multe nunți transfrontaliere, iar ecoul ospitalității noastre s-a răspândit în lume. Sectorul turismului vitivinicol este unul strategic pentru economia RM, iar această conferinţă va fi un bun prilej pentru a ne promova mai eficient brandul de țară prin produsele vinicole autohtone, oferta turistică rurală, gastronomică și culturală. Suntem gata să demonstrăm participanților potențialul turistic existent și să articulăm dorința noastră de continuă dezvoltare prin promovare și atragere de investiții în domeniul turismului. Noroc!”

Karen Hillard, şef Misiune USAID în Moldova: „În doar câţiva ani, graţie acţiunilor vizionare ale Guvernului şi suportului partenerilor strategici, Republica Moldova a evoluat de la un producător de vinuri mediocre în vrac la un producător de vinuri îmbuteliate de ocalitate ireproşabilă, care se exportă în peste 60 de ţări ale lumii, inclusiv peste ocean, în SUA. A avut loc, practic, o reinventare a industriei vitivinicole, inclusiv crearea unui brand vinicol de ţară, crearea unei instituţii specializate – ONVV – direct responsabile de promovarea vinurilor moldoveneşti, desfăşurarea unor campanii ample de atragere a turiştilor. Acum e nevoie ca aceste rezultate să fie consolidate, iar noi oportunităţi de dezvoltare a turismului în Moldova să fie identificate. Şi aici experienţa ţărilor care au avansat în domeniu, şi reprezentanţii cărora sunt astăzi în această sală, este crucială. Ne aşteaptă o experienţă extraordinară. Noroc!”

Timp de două zile, cât va dura evenimentul, vor fi organizate o serie de acțiuni de promovare a turismului vitivinicol autohton și de prezentare a ofertei turistice a Moldovei, ce vor include tururi ghidate și degustații de vinuri, show-uri gastronomice și culturale, expoziții artizanale. Fiecare eveniment al conferinței se va desfășura în locații vitivinicole diferite, pentru a oferi oaspeților cât mai multe experiențe autentice, ce îi vor ajuta să-şi contureze impresia despre potenţialul turistic al ţării noastre.

Cea de-a treia ediție a Conferinței Globale a Turismului Vitivinicol are ca obiectiv primar promovarea turismul vitivinicol, iar principala temă de discuție va fi: „Turismul Vitivinicol – element important pentru dezvoltarea rurală”.

Turismul receptor oferă multiple oportunități pentru dezvoltarea durabilă a mediului rural – o prioritate la nivel global. Turismul durabil presupune integrarea obiectivelor economice cu cele de protecție a mediului, cu scopul de a atrage și, ulterior, fideliza noii vizitatori, dar și de a păstra unicitatea culturală a obiectivelor turistice. Respectarea și armonizarea acestor obiective va pregăti destinațiile turistice pentru a face față provocărilor secolului 21.

Prima zi a conferinţei va include trei sesiuni de discuții: implementarea conceptului de durabilitate pentru o dezvoltare cu succes a sectorului turismului, crearea parteneriatelor public-private pentru dezvoltarea turismului vitivinicol în zonele rurale și cele mai bune exemple de urmat ale regiunilor vitivinicole consacrate.

Sesiunea 1. Implementarea sustenabilității ca element catalizator al unei dezvoltări de succes

Turismul vitivinicol poate avea o importanță majoră pentru vinăriile mici și medii, la fel ca şi pentru obiectivele turistice situate în zonele rurale, ce se confruntă cu o competiție acerbă la nivel global. Odată cu înflorirea turismului vitivinicol, destinațiile turistice trebuie să ia în considerare modul în care echilibrează profiturile economice rezultate cu protecţia mediului înconjurător. Sesiunea de discuții se va axa pe rolul turismului vitivinicol în dezvoltarea durabilă a regiunii și crearea de noi locuri de muncă.

Sesiunea 2: Parteneriatele public-private pentru dezvoltarea vitivincolă a regiunii rurale

Pe parcursul sesiunii, vorbitorii vor discuta despre modul în care diferiți actori din mediul public și privat își pot uni forțele pentru promovarea turismului vitivinicol în mediul rural, colabora pentru maximizarea avantajelor și pentru a face față provocărilor. La fel, va fi discutată și relația dintre vinării și autoritățile ce reglementează domeniul, în vederea creării unei sinergii puternice, cu scopul de a facilita și încuraja intervenția gradată a sectorului privat pentru dezvoltarea turismului vitivinicol și crearea de noi destinații atractive.

Sesiunea 3: Exemple de urmat: prezentarea celor mai bune practici la nivel internațional

În această secțiune vor fi prezentate exemplele celor mai de succes inițiative implementate în sectorul turismului vitivinicol. După încheierea sesiunilor de discuții, oaspeții străini vor merge la vinăria Asconi, una dintre primele vinării care și-a reorientat exporturile spre piețele europene și asiatice, după embargourile impuse de Federația Rusă. Recent, vinăria a devenit unul dintre exportatorii de top pe piața chineză, producând vinuri din soiuri indigene și străine din stugurii cultivați pe propriile plantații, ce se întind pe o suprafață de 635 de hectare. Fondată în 1994, vinăria oferă și servicii turistice, iar calitatea înaltă a acestora a fost recunoscută prin premii naţionale. Anual vinăria găzduiește peste 3500 de turiști, iar complexul turistic oferă locuri de muncă pentru aproximativ 20 de oameni din mediul rural.

La vinăria Asconi, oaspeții străini vor avea parte de un program tradițional de cântece și dansuri, obiceiuri specifice zonei, vor avea ocazia să viziteze un târg de meșteșugărit, să participe la master-class-uri de gătit bucate tradiționale.

Despre turismul vitivinicol în Republica Moldova

Anul trecut, Republica Moldova a înregistrat o creștere cu 50% a numărului de turiști străini, față de 2015. Tot în 2017 pensiunile rurale au înregistrat de 3 ori mai mulți vizitatori față de acum 2 ani, numărul vinăriilor care oferă servicii turistice s-a dublat, iar numărul vizitatorilor de destinații turistice vitivinicole a crescut cu 20%.

În doar câțiva ani, țara noastră a evoluat de la titlul de cea mai puțin vizitată destinaţie europeană (2013, Lonely Planet) la figurantă în cele mai importante top-uri ale destinațiilor turistice, recomandate călătorilor (2017, National Geographic, Huffington Post, Trips.Com).

Moldova este recunoscută pentru galeriile vitivinicole de la Cricova și Mileștii Mici, care formează orașe subterane veritabile. Obiect al patrimoniului cultural-naţional al Republicii Moldova, „Cricova” cuprinde sute de străzi și bulevarde cu lungimea totală de 120 de kilometri, care găzduiesc colecțiile personale ale celor mai influenți lideri politici din lume. „Mileștii Mici” se regăsește în Cartea Recordurilor pentru cea mai mare colecție de vinuri din lume: 1,5 milioane de sticle de vin păstrate în galerii cu o lungime de 200 de kilometri. În același timp, vinăriile „Purcari” și „Castel Mimi”, construite după modelul unor castele vinicole din secolul al 19-lea, au devenit puncte de atracție pentru mii de turiști. Tradițiile milenare în domeniul vinificației sunt celebrate anual în cadrul Zilei Naționale a Vinului – sărbătoare desfășurată în primul weekend din luna octombrie. Mii de turişti de peste hotare vin în Moldova pentru a lua parte la programul evenimentelor ce include parade, dansuri tradiționale, degustații ghidate și tururi vinicole la vinăriile din țară.

Date statistice despre sectorul turismului

Conform Organizației Mondiale a Turismului, turismul generează o cifră de afaceri de aproximativ 1300 miliarde USD, ce reprezintă 10% din PIB global, 30% din exportul total de servicii ori 7% din total exporturi, iar unul din zece locuri de muncă este generat de turism. Aceasta este industria cu cel mai alert ritm de creștere pe plan internațional, triplându-și încasările din anul 2000 până în prezent, iar OMT prognozează menținerea acestei tendințe până în anul 2030.

Parteneri media generali

Publika TV, Canal 2, publika.md, canal2.

Parteneri media

AGRO TV Moldova, Infomarket, Unimedia, Diez, Locals, Mybusiness, Madein.md, AgroBiznes, Știri locale, Noi.md, Agora, Ea.md, Realitatea.md, moldova.org, moldova9.com, zugo.md, Wines&Spirits, Orheianca.eu, finewine.md

Mămăliga, dansuri și distracție
День молдавского вина прошел в субботу в Минске: тех, кого заинтересовала наша культура, учили готов ...
UN NUMĂR RECORD DE PRODUCĂTORI MOLDOVENI VOR PARTICIPA LA ZIUA NAȚIONALĂ A VINULUI ÎN ACEST AN
Acest lucru a fost anunţat de Oficiul Național al Viei și Vinului, menționând că a 17-a Zi Națională ...
La Minsk se desfășoară Festivalul Vinului Moldovenesc.
Pe scenă vor evolua grupuri de creație moldovenești, poeți, interpreți de muzică ușoară. Publicul va ...