Portal de vinificatie si viticultura

Ce a fost de învățat de la Festivalul de vinuri Selgros Bacău?

Chef Nico Lontras a fost unul dintre bucatarii vedeta invitati să susțină demonstrații de artă culinară la Festivalul de Vin Selgros BacăuDacă Peisajul evenimentelor de profil din Capitală e deja suficient de bogat în evenimente cu vin și gastronomie iar publicul vizat crește numeric și se rafinează calitativ în mod accelerat, nu același lucru poate fi spus despre orașele de mărime mijlocie din țară. Acolo educația în domeniu este încă foarte așteptată. Și cu atât mai apreciată, când apare. Impresia mea este că Festivalul de vinuri Selgros Bacău e departe de a fi avut doar o importanță “provincială”: cred că a fost un câștig pentru toate categoriile de participanți, din multiple puncte de vedere. Și constituie un exemplu care ar trebui urmat și dezvoltat și de alții, și în alte părți.

Județul care a pierdut cei mai mulți locuitori

Potrivit datelor publicate în urmă cu doi ani de site-ul CursDeGuvernare.ro, după municipiul București, județul Bacău este cel care a pierdut cei mai mulți locuitori din țară prin migrație – aproape 80.000. Este urmat îndeaproape de Suceava și Neamț (fiecare cu aproape 70.000 de “plecați”), ceea ce conturează un tablou al regiunii care ar trebui să ne dea fiori. N-am făcut “ocolul” acesta prin date statistice doar ca să vă sperii (sunt date comparabile cu efectele unui război, indicând o situație aproape catastrofală și care ar trebui să stârnească reacția decisivă a autorităților statului), ci ca să explic un pic cele ce urmează.

De ce un Festival al vinurilor în august, la Bacău?

Pentru că este perioada concediilor, în care cei plecați la muncă în străinătate se întorc cu o parte însemnată din banii câștigați peste an, bani pe care doresc să-i cheltuiască pentru a face diverse investiții sau pentru a-și ajuta familiile rămase în țară. Dar nu numai banii disponibili în județ în această perioadă sunt importanți, ci și faptul că “întorșii acasă”, care s-au învățat cu stilul de viață din țările occidentale în care s-au stabilit, exercită o puternică activitate educativ-informativă asupra familiilor din țară – îi scot pe aceștia în oraș, la cumpărături, le povestesc și le arată cum trăiesc “cei de afară”. Le oferă exemplu personal, informații și indicii despre un stil de viață. Inclusiv în ceea ce privește mâncarea și băutura. Ceea ce face un Festival al vinurilor – care include, firește, gastronomia – să fie binevenit.

Cine are de câștigat din Festivalul vinurilor Selgros Bacău?

Din organizarea unui Festival care scoate în prim plan vinul românesc (și din Republica Moldova, pe alocuri) are de câștigat în primul rând, aparent, retailerul: se diferențiază de concurență, atrage atenția clienților și posibililor clienți, face vânzări mai mari.

Dar are de câștigat și publicul vizat: consumatorul final – care poate degusta laolaltă o sumedenie de produse la care altfel n-ar fi avut acces decât plătind, într-un interval de timp care era oricum alocat activităților de timp liber, într-un spațiu de unde poate și să achiziționeze cu maximă ușurință ceea ce e pe gustul lui; “clienții profesioniști” ai retailerului – care la rândul lor se informează despre diversitatea și calitatea ofertei, pot intra cu lejeritate în contact direct cu o sumedenie de furnizori și pot studia reacția publicului consumator, ceea ce-i ajută să-și construiască, la rândul lor, viitoarele oferte; nu în ultimul rând, cramele participante au de câștigat (și la fel și furnizorii de produse asociate vinului – accesorii de servire, produse gastronomice șamd): interacțiunea cu potențialii clienți profesioniști sau consumatori finali este mult mai ușoară, într-un timp mult mai scurt și mai semnificativă numeric.

Publicul profesionist și amator a întâmpinat cu entuziasm oferta de vinuri și gastronomie de la Festivalul de vin Selgros Bacău, participând la degustări și demonstrații și punând întrebări

Ce concluzii pentru viitor am tras în urma Festivalului de vinuri Selgros Bacău?

Nu s-ar putea spune chiar că Bacăul este “orașul în care nu s-a întâmplat nimic”, departe de așa ceva. Dar e cert că numărul manifestărilor de tip “gastronomie & vin” e mult mai mic decât în marile orașe. La fel și anvergura acestora. Pe cale de consecință, evenimentele civilizate care să coaguleze simultan și profesioniștii și amatorii care au legătură cu mâncarea și băutura sunt așteptate și apreciate deopotrivă de restaurante – care au ocazia să experimenteze și să se informeze despre cele mai noi tendințe din domeniu – și de consumatori – care își rafinează așteptările și își dezvoltă apetitul de achiziție. Nume din gastronomie ca Victor Melian sau Nico Lontras și nume din domeniul vinurilor ca Sergiu Nedelea nu sunt disponibile pentru a împărtăși din cunoștințele și experiența lor chiar în fiecare zi. Efectul lor benefic s-a dovedit și prin aglomerația care s-a stârnit în timpul demonstrațiilor, și prin numărul întrebărilor din public. Și, după părerea mea, reacția publicului a fost una care nu ar trebui deloc să-i lase indiferenți pe oameni din HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), ci dimpotrivă, să-i stimuleze către creativitate și flexibilitate.

Cum ar putea profita restul Bacăului de pe urma Festivalului de vinuri de la Selgros?

O idee pentru viitor ar fi ca retailerul să coopteze mai mulți clienți profesionali în proiect. Astfel, manifestări precum seara oenogastronomică derulată la ediția aceasta la Bistro Diferit – unde cei prezenți au putut degusta, așezați frumos la mese, vinuri din Republica Moldova (Chateau Vartely și Vinăria DAC) alături de mâncare și beneficiind de prezentări de calitate – ar putea fi replicate în mai multe restaurante. Fiecare local ar putea astfel să beneficieze direct de pe urma promovării făcute de retaileri, de pe urma prezenței și nevoii de promovare a cramelor participante la festival. Ar putea lua naștere astfel evenimente separate, care să satisfacă și să stimuleze spre consum publicurile “arondate” fiecărui local. Festivalul ar începe să prindă viață și dincolo de magazinul propriu, cultura vinului s-ar multiplica și ar angrena, ar inspira dacă vreți, interesele directe de vânzare ale antreprenorilor din HoReCa băcăuană (și, de ce nu?, și din alte zone).

Personal, deși mă ocup în mod constant de vinuri și intru permanent în contact cu mult mai multe decât un consumator obișnuit sau chiar decât un manager de restaurant, am avut ocazia să descopăr noutăți interesante la Bacău. Și din punct de vedere al demonstrațiilor și al discuțiilor despre gastronomie am avut de învățat multe de la speakerii invitați și de la demonstrațiile la care am luat parte.

Sursa

Fără pierderi de timp: La fel ca în Transcarpatia, începeți cu nerăbdare un nou sezon „vin”
Не теряя времени: Как на Закарпатье помпезно начинают новый "винный" сезон ...
Un festival de vin și brânză a avut loc în Nipru: cum a fost și ce producători interesant prezentat
Un festival de vin și brânză a avut loc în Nipru: cum a fost și ce producători interesant prezentat ...
Vinul merge în blockchain
Digital Transformation Group (DTG) (входит ГК "Ланит") и ГК "Микрон" будут развивать блокчейн-платфо ...