Portal de vinificatie si viticultura

Constantin Olaru: „Moldova trebuie sa se intoarca pe pietele de desfacere a spumantelor si vinurilor”

«Numai tu, eu si „Vismos”…». Acest indemn romantic de pe panourile publicitare este cunoscut de multi in Moldova. Dar aceasta este deja fata reinnoita a intreprinderii: din 2002 „Vismos” face parte din Casa de Comert „Aroma”. In general IM Combinatul din Chisinau de vinuri spumante si de marca „Vismos” SA este unul din cele mai vechi din republica. El a fost fondat in 1944.

Despre „Epoca noia” a „Vismos”-ului renovat am aflat de la directorul general al intreprinderii Constantin Olaru.

– Desi anul 2003 s-a sfarsit demult, haideti sa discutam despre totalurile lui. Ce a insemnat pentru intreprindere anul 2003?

– Anul 2003 a fost pentru noi un an al reconstructiei – a reconstructiei combinatului si productiilor noastre principale. Acest lucru este prevazut de programul investitional. Prima etapa a constat in reamenajarea si redotarea procesului de productie a spumantelor si a filialei noastre din satul Moscovei (raionul Cahul), care prelucreaza strugurii.

La incput am lansat productia de spumante, deoarece ne „strangeau” comenzile de spumante. Pana in anul trecut la intreprindere erau doua sectii de imbuteliere a spumantelor, doua sectii pentru ambalaje de sticle si doua sectii pentru produsul finit. Acum toate aceste operatiuni intra intr-un singur obiect – o sectie moderna, inalt tehnologizata si cu o capacitate mare. Intreaga „reconstructie” a durat doar patru luni. Astfel, in luna septembrie 2003 am inceput turnarea spumantelor. Pana la finele anului am produs 1450 sticle, dintre care 1300 sticle le-am expediat la comanda actionarilor nostri – Casa de Comert „Aroma”.

De asemenea, a fost reconstruita sectia de productie a vinurilo. Cu incepere din februarie aici deja se imbuteliaza vinuri. In satul Moscovei totul a fost facut practic de la zero. Am achizitionat cel mai modern utilaj, in sezonul trecut fiind prelucrate deja 2 mii tone de struguri. Programul a fost foarte incordat, dar noi l-am realizat si am produs materiale vinicole de ale caror calitate suntem satisfacuti si care ne-au costat mai ieftin decat le-am fi cumparat. Cu atat mai mult ca acesta este un material cu calitate programabila…

Probabil ca acestea si sunt principalele noastre succese atinse in anul trecut.

– Care este volumul invstitiilor efectute?

– Sa spunem astfel: investitiile de capital ce au fost preconizate conform programului investitional pe termen de cinci ani – $5,5 mln – au fost materializate practic deplin in anul trecut.

– …iar volumul productiei?

– Trebuie de luat in consideratie ca s-a lucrat numai in ultimele trei luni ale anului. Dar am produs si comercializat mai multe spumante decat in intreg anul 2002 – in valoare de 23,5 mln lei.

– Domnule Olaru, care puncte ale programului de dezvoltare a intreprinderii le-ati putea numi prioritare?

– Plantarea vitei-de-vie, desigur. Strategia de dezvoltare a intreprinderii presupune plantarea a 500 hectare de vita-de-vie. In principiu, deja am inceput realizarea acestui punct. In toamna anului trecut am pregatit sectoarele, am pus ingrasaminte pe 75 hectare de suprafete agricole din satul Chetrosu, am achizitionat toata tehnica necesara. Adica practic am creat o noua intreprindere. In total in aceasta localitate noi am luat in arenda 300 hectare de pamant. Primele 75 hectare sunt in proces de marcare, puietii fiind achizitionati deja. Totul se face in conformitate stricta cu stiinta.

Anterior „Vismos” nu se ocupa cu vinaritul primar si nu avea plantatii de vita-de-vie. Ideea consta in faptul ca cu timpul intreprinderea se va transforma intr-un holding care va avea plantatii proprii devita-de-vie. 500 hectare de vita-de-vie inseamna aproximativ 5 mii tone de struguri pe an. 200 hectare se preconizeaza a fi plantate in satul Moscovei, unde avem deja o sectie de prelucrare a strugurilor. O productie analogica este proiectata pe langa combinatul din Chisinau. Astfel intreg procesul – de la plantatie pana la sticla – va decurge pe loc.

– Care este reactia pietei externe la produsele „Vismos”?

– O putem aprecia ca deplin de buna, doar reorganizarea a tinut nu doar de partea tehnica a intreprinderii. Intrebarea a fost pusa principial: tehnologizare inalta si calitate ridicata a produselor. La baza, in calitate de exemplu, am luat spumantele italiene si franceze si am planificat un sir de manifestari concrete pentru ridicarea calitatii. Totalitatea unui intreg sir de instrumente tehnologice ne-a permis ridicarea nivelului calitatii produselor noastre.

Pentru piata interna am pastrat marcile de spumante ce se produceau deja – «Vismos», «Moldova», «Chisinau», «National». Iar pentru Casa de Comert „Aroma”, la comanda lor, am lansat noi tipuri de spumante in seria «Сюрпризное шампанское». Aceasta este o intreaga gama de produse si se lucreaza inca asupra noilor tipuri de spumante din aceasta serie. Aici totul este principial nou – etichetele, design-ul… Pe langa „Sovetskoe Sampanskoe”, care a ramas, am inceput sa promovam pe piata Rusiei seria «Сюрпризное шампанское», care la o calitate inalta si pret acesibil este realizata cu succes daca e promovata corect, astfel crescand volumul vanzarilor: daca in anul trecut am turna 1 mln 450 mii sticle, pentru anul curent programul prevede turnarea a 2 mln 300 mii sticle de spumant.

– Adica spumantele sunt produsele principale ale intreprinderii?

– Da, asa este. Dar noi avem intentia de a extinde si productia vinurilo. Calitatea materialelor vinicole din anul trecut ne-a permis selectarea si punerea lor la pastrare ca vinuri de marca – „Sauvignon”, „Chardonnay”, „Merlot” si „Cabernet”. Acesta este un fel de debut al nostru. Asa ca, peste cativa ani, „Vismos” va prezenta marci proprii de vinuri. Apropo, anterior noi imbuteliam vinuri de marca, dar ele erau produse la alte intreprinderi, unde erau pastrate iar vinul gata era transportat la noi pentru imbuteliere. In prezent noi cream intreg procesul tehnologic: cresterea strugurilor, prelucrarea lor, punerea la pastrare si imbutelierea vinurilor de marca.

– Care sunt marcile cu care „Vismos” poate bucura piata?

– Avem doua serii – vinuri albe si rosii uscate «Roua de Argint» si seria de vinuri demidulci «Vismos Magic», cares e bucura de cerere inalta pe piata rusa. Si acesta este numai inceputul. In sezonul din anul trecut am produs „Cahor” de calitate inalta, vin de desert. El a fost imbuteliat cu o luna in urma, acum fiind comercializat cu succes.

Apropo, la concursul vinurilor tinere din cadrul expozitiei «VinMoldova» vinurile noastre „Merlot” si „Cahor» au fost premiate cu medalii. Consider ca acesta este un semn bun pentru directia pe care am ales-o.

– Are „Vismos” intentia de a produce bauturi alcoolice mai tari decat spumantele si vinurile?

– Sa spunem astfel: acest punct al programului de dezvoltare ramane, dar pentru perspectiva. Acum trebuie sa ajungem cel putin la un nivel mai mare decat 50% din capacitatile de produtie a vinurilor si spumantelor. Trebuie sa recucerim piata spumantelor si a vinului. In paralel, deoarece sunt necesare investitii majore de capital, se vor dezvolta si alte directii alternative de producere a bauturilor alcoolice, dar totusi subliniez – este un lucru al viitorului.

– Cum considerati, exista o receta anume a succesului unei intreprinderi vinicole?

– Receta este simpla – ridicarea calitatii. Prestigiul vinaritului moldav poate fi real, produsele noastre pot fi apte de concurente pe pietele europene numai in cazul in care sunt de o calitate inalta. Insa acest lucru nu este usor.

Eu sunt unul din autorii Programului de dezvoltare a cresterii vitei-de-vie in Moldova pana in anul 2020, la elaborarea caruia s-a considerat ca una din cheile succesului vinaritului moldav este crearea holdingurilor vinicole. La aceasta trebuie de adaugat sadirea plantatiilor principal noi de vita-de-vie. Si totul a inceput cu 500 hectare pe an in republica, iar in anul curent se preconizeaza deja 2500 hectare. Si aceasta este foarte considerabil. Da, in prezent nu avem material saditor suficient, dar se solutioneaza intrebarea ce tine de plantatiile de puieti. Sunt importate cele mai bune clone, cele mai bune soiuri – Chardonnay, Pignot, Sauvignon, Cabernet-Sauvignon, Merlot…

Si nu este vorba doar de intreprinderea noastra. Mai exista un sir de alte intreprinderi – «Acorex-Wine», «Dionis-Club», «Lion Gri», «Imperial Vin»… Sunt foarte satisfacut de faptul ca se constituie o concurenta sanatosa. De mai mult de 12 ani sunt membru al comisiei de concurs si credeti-ma, cu fiecare an si mai ales la finele anului trecut si inceputul anului curent expozitia «VinMoldova» devine tot mai neincapatoare, apar tot mai multe vinuri de clasa inalta. A devenit dificila cucerirea medaliilor deoarece apar si se dezvolta noi intreprinderi care se afirma prin calitatea inalta a produselor. Treptat noi incepem a fi recunoscuti si pe pietele externe ca stat-producator al vinurilor de nivel inalt.

Pot sa afirm ca interesul investitorilor ce doresc sa investeasca in sfera plantatiilor de vita-de-vie este mare. Si sunt sigur ca pe parcursul urmatorilor ani republica va face un salt serios in aceasta directie. Noi avem multe suprafete neutilizate, iar din punctul de vedere al profitului cresterea vitei-de-vie este una din cele mai de perspectiva si prestigioase sfere de activitate.