Portal de vinificatie si viticultura

„Merele putrede” ale vinificatiei moldovenesti

In curind, grijile vinificatorilor din Moldova se vor inmulti. Potrivit presei de la Moscova, Ministerul dezvoltari economice al Federatiei Ruse intentioneaza sa introduca inspectia inainte de expeditie la bauturile alcoolice importate. Acest lucru presupune controlul calitatii vinurilor importate si a veridicitatii informatiilor declarate. Cel de-al doilea aspect nu prezinta nimic grav: orice vama controleaza cu minutiozitate datele declarate de importatori. Pe cind controlul calitatii vinurilor „la intrare” le va da vinificatorilor moldoveni bataie de cap. Amintim ca aproximativ doua treimi din vinurile moldovenesti exportate se indreapta spre piata rusa. De aceea noile conditii vor afecta activitatea practic a fiecarui producator de vinuri din tara noastra, chiar si daca acesta nu are de ce sa-si faca griji in privinta calitatii produsului sau. In primul rind, cheltuielile suplimentare, legate de expertizare, vor cadea, evident, pe umerii exportatorilor. In rindul al doilea, dupa cum a demonstrat tentativa de implementare a inspectiei inainte de expeditie in Moldova, acest lucru poate conduce la zadarnicirea livrarilor si la prelungirea procedurilor de vamuire a marfurilor.

Problema calitatii vinurilor moldovenesti livrate pe piata rusa ii preocupa demult pe cei de la Moscova. Potrivit rezultatelor investigatiilor efectuate de inspectoratul de stat al comertului, 7% din mostrele de vinuri din R.Moldova supuse controlului calitatii nu corespund standardelor Federatiei Ruse. Problema insa mai are un aspect, si anume: provin oare cu adevarat din R.Moldova vinurile de proasta calitate, sau sub acoperirea marcilor noastre se desfac produse contrafacute, fabricate chiar pe teritoriul Rusiei? Acest subiect constituie o disputa mai veche intre cele doua parti.

Identificarii unui raspuns la aceasta intrebare i-a fost consacrata o conferinta speciala, la care au participat experti din ambele tari si care s-a desfasurat in vara anului curent sub pretentiosul generic „Wine Industry-2004. Moldova – exista oare viitor?”. Despre caracterul si natura dezbaterilor putem judeca dupa tema uneia din sedintele plenare: „Piata vinurilor din R.Moldova – ostatic al reputatiei proaste?”.

Evident, majoritatea vinificatorilor din tara, participanti la conferinta, au respins cu indignare chiar si posibilitatea unui raspuns afirmativ la aceasta intrebare. Gheorghe Cozub, vinificator emerit al R.Moldova si al Frantei, considera ca in pofida unor probleme legate de calitatea vinurilor livrate in Rusia la inceputul anilor ’90, cind s-a atestat o „moda” de tot felul de vinuri dubioase cu denumiri inventate, Moldova si-a recistigat rapid pozitiile pierdute. Mai mult decit atit, Cozub considera ca in ultimii ani calitatea vinurilor produse in Moldova s-a ameliorat simtitor datorita investitiilor solide in utilaje si tehnologii moderne, in plantara unor soiuri bune de vita-de-vie.

Pe de o parte, nu putem sa nu fim de acord cu renumitul savant si vinificator. Marturia cea mai elocventa a popularitatii si bunelor perspective ale vinurilor moldovenesti pe piata din Rusia este faptul ca partea leului din capitalul investit in ultimii ani in vinificatia autohtona provine anume din Rusia. Pe de alta parte, nu putem trece cu vederea unele probleme legate de calitatea productiei vinicole moldovenesti exportate. Se vorbeste mult despre promovarea imaginii vinurilor moldovenesti pe pietele externe, despre publicitatea directionata, despre controlul calitatii productiei exportate. Dar s-a facut ceva concret in aceste domenii? Este adevarat, majoritatea producatorilor de vinuri din Moldova tin la marca si la reputatia lor, isi perfectioneaza tehnologiile, isi modernizeaza utilajele, tind sa amelioreze atit calitatea bauturilor produse, cit si calitatea accesoriilor legate comercializarea lor. Dar inseamna asta oare ca in Moldova nu au ramas firme care rivnesc cistiguri exagerate cu orice pret, inclusiv cu pretul calitatii productiei fabricate?

Marul putred le strica si pe cele bune, se spune in popor. Exact la fel se intimpla si cu vinurile moldovenesti. Trebuie sa intelegem foarte bine ca cinci firme care neglijeaza parametrii calitatii si corectitudinea in afaceri pot reduce la zero eforturile a peste cincizeci de companii care tind sa produca vinuri bune sub toate aspectele. In opinia multor specialisti moldoveni, statul si vinificatorii trebuie sa elaboreze impreuna un mecanism eficient de control al calitatii vinurilor exportate, care ar face imposibila exportarea productiei de proasta calitate, chiar si de catre un singur producator, chiar si in cantitati neinsemnate.

Expertii moldoveni sunt unanimi in opinia ca nimeni, in afara de noi insine, nu este in stare sa ne submineze pozitiile pe piata rusa. De aceea, cu participarea activa a Departamentului „Moldova-Vin” si a Uniunii Exportatorilor de Vinuri din Moldova, in cadrul expozitiei „Moldova prezinta”, care s-a desfasurat recent la Moscova, s-au purtat negocieri oficiale privind crearea la nivel guvernamental a unui consiliu de experti in componenta unor specialisti notorii din ambele tari, care ar solutiona in mod operativ toate problemele ce apar in domeniul comercializarii vinurilor noastre si ar favoriza acest proces. In plus, „Moldova-Vin” intentioneaza sa instituie in interiorul tarii un control riguros asupra calitatii productiei exportate, pentru ca producatorii neonesti sa nu strice imaginea vinurilor moldovenesti si sa nu-i determine pe partenerii nostri comerciali sa recurga la asemenea masuri, cum este inspectia inainte de expeditie a calitatii.

O alta componenta importanta a acestor activitati trebuie sa devina pozitia activa a statului in domeniul protejarii marcilor cunoscute de vinuri si coniacuri moldovenesti peste hotare. In anul 2004, pentru prima data in bugetul de stat a fost prevazuta o suma (1,2 mln. lei) destinata promovarii si protejarii marcilor comerciale. Proiectul bugetului pentru anul 2005 prevede aceeasi suma. Lucru care i-a permis „Moldova-Vin” sa obtina cistig de cauza in Germania si sa restituie statului nostru marcile comerciale „Belii aist” si „Codru”, iar SA „Aroma” – marca „Basarabia”. Au fost initiate procese judiciare in tarile baltice si in SUA. Recent „Belii aist”, alaturi de alte citeva marci moldovenesti cunoscute, a fost inregistrat oficial in Rusia. Toate acestea, in opinia specialistilor, nu doar sporeste prestigiul bauturilor alcoolice produse in tara noastra, dar si ne permite sa cerem protejarea marcilor moldovenesti statelor, in care acestea sunt inregistrate.