Portal de vinificatie si viticultura

Mihail Maciuca, directorul Combinatului de vinuri de calitate Milestii Mici: Criza a facut ca industria vinicola sa se orienteze spre calitate, nu cantitate

Embargoul impus de Rusia a fost doar un act politic

– Criza din vinificatie a provocat o reducere de cateva ori a volumelor de productie, care este situatia la Milestii Mici?

– Noi am fost putin avantajati, deoarece am reusit sa dezvoltam turismul vinicol pe teritoriul intreprinderii, ce ne-a permis sa asiguram activitatea companiei. Toti angajatii au fost plasati in campul muncii si nu au fost trimisi fortat in concediu. Achitam impozitele fara intarziere. De asemenea, au crescut vanzarile pe piata interna, in special, la vinurile de colectie. Criza nu ne-a afectat foarte mult si din motivul ca noi ne-am orientat din timp si pe alte piete externe decat cea ruseasca.

– Vor mai putea companiile sa-si revina din acest soc sau, totusi, multe nu vor mai activa?

– Unele cred ca o sa se reprofileze, altele vor fi renovate si restabilite la alt nivel de producere.

– In cat timp industria vinicola ar putea sa revina la situatia de pana la criza sau este deja o etapa depasita la care nu vom mai reveni?

– Daca e sa vorbim de volum ca indicator natural, in litri, cred ca nu este nevoie sa revenim la aceasta situatie, e mai important sa crestem in expresie baneasca. Multe tari exporta mai putin, dar la preturi mult mai mari. Pana la criza, R. Moldova era orientata spre segmentul de jos, produsul era foarte ieftin, deci cantitatea era mare, dar profitul foarte mic. Aceasta criza a facut ca industria vinicola sa se orienteze spre calitate, nu cantitate.

– A influentat cumva embargoul impus de Rusia asupra credibilitatii, imaginii vinurilor moldovenesti pe piata externa?

– Initial a fost un impact negativ. Mai apoi, insa, s-a inteles ca acesta a fost doar un act politic. In urma efectuarii unor teste de laborator de catre specialisti din Japonia si SUA s-a stabilit ca vinurile noastre nu contin substante nocive. Acest eveniment a constituit si un fel de publicitate pentru tara noastra. Ca urmare a mediatizarii, vinurile moldovenesti si, in general, Moldova ca producator de vinuri a fost cunoscuta la nivel european. Astfel, consumatorii au fost curiosi sa cunoasca vinurile noastre.

– Care credeti ca sunt pietele tinta spre care ar trebui sa se indrepte in prezent vinificatorii moldoveni?

– Cred ca fiecare companie isi are strategia sa de piata. Noi, de exemplu, ne-am orientat spre pietele din Japonia, Marea Britanie si SUA. Alte piete tinta ar putea fi China si Tarile Scandinave.

– Reprezinta vinurile moldovenesti un brand pe piata internationala a vinurilor?

– La acest capitol este inca mult de lucru nu numai la nivel de companie, dar si la nivel national si chiar international.

– Ce investitii sunt necesare pentru a lansa o noua marca de vin, a o promova pe piata interna si externa, si a o dezvolta pana la nivelul unui brand cu renume?

– Estimarile ajung la sute de milioane de euro, dar mai este nevoie si de zeci de ani.

– Ce ar trebui sa intreprinda autoritatile pentru a asigura cresterea durabila a industriei locale a vinului?

– Cred ca deja s-a intreprins destul de mult. Exista si alocatii financiare din bugetul de stat, ce sunt indreptate spre rambursarea cheltuielilor pentru sadirea vitei de vie. Prin Hotarirea Parlamentului RM a fost consfintita „Ziua Nationala a Vinului”. Au fost alocate terenuri pentru constructia „Orasului Vinului”. Prin Hotarirea de Guvern s-a aprobat programul national in domeniul turismului vinicol „Drumul Vinului in Moldova”. Sigur, mai exista unele rezerve.

– Cum se pozitioneaza Milestii Mici pe piata vinului din Moldova?

– Noi ne-am propus ca strategie comercializarea vinurilor de colectie. Dinamica vinzarilor este in crestere de la an la an. Astfel, detinem monopolul la acest capitol, nu numai in republica, dar si peste hotare. Tehnologa producerii vinurilor, conditiile speciale de pastrare, acestea sunt valorile competitive ale intreprinderii.

– Care sunt, in opinia dumneavoastra, calitatile si minusurile vinurilor moldovenesti?

– Depinde de la consumator la consumator, de faptul cum este el obisnuit. Adica nu exista plusuri sau minusuri.

– Au in prezent fabricile de vinuri capacitati financiare pentru a achizitiona la un pret bun pentru vinificatori strugurii din recolta anului curent, dar si capacitati de stocare a vinului materie prima ce va fi obtinut din noua recolta? Sau vor exista probleme?

– Totul depinde de cum vor decurge vanzarile, adica daca vom putea comercializa vinul la preturi mai mari, atunci va fi posibila achizitionarea strugurilor la un pret mai mare. In ceea ce priveste stocarea, nu cred ca va fi o problema.

– Unde vedeti Moldova peste trei ani in ierarhia producatorilor de vinuri din lume?

– Nu cred ca o sa fie mari schimbari, deoarece exista o concurenta destul de dura. Nu ni se prea permite sa intram pe alte piete.

– Putem vorbi, in prezent, de un adevarat razboi pe piata internationala a vinului pentru noi segmente de piata, mai ales in situatia in care producatorii din Europa Occidentala se confrunta cu problema supraproductiei?

– Nu cred ca exista un razboi, este doar o concurenta normala.

– Moldova are capacitati financiare si umane pentru a rezista competitiei internationale?

– Umane da, financiare mai putin.

– Prin ce se deosebesc vinurile produse de Milestii Mici, de alte vinuri produse in Moldova?

– Vinurile noastre sunt produse dupa tehnologia clasica. Adica vinurile sunt pastrate in butoaie de stejar nu mai putin de trei ani, in conditii ideale. Celelalte companii se orienteaza mai mult spre metoda moderna.

– Care sunt soiurile de prestigiu?

– Toate vinurile noastre sunt de prestigiu, majoritatea din ele au fost mentionate de catre expertii din domeniu la concursurile nationale si internationale, printre acestea voi mentiona Cabernet Sauvignon – din roada anului 1984 si 1886, Codru 1987, Gratiesti, Trandafirul Moldovei, Auriu, Riesling si Milestskoie.

– Complexul de pivnite de la Milestii Mici este cel mai mare din lume. Colectia de Aur a intrat in Cartea Recordurilor ca cea mai mare colectie de vinuri din lume. Ce presupune conducerea unei asemenea companii?

– Presupune, in primul rand, mai multa responsabilitate. Trebuie sa ai un profesionalism aparte, o echipa manageriala instruita si bine formata. Mai este necesara o corectitudine excelenta, care sa asigure companiei o imagine buna.

– Cat costa cea mai valoroasa sticla de vin prezenta in Colectia de Aur? Cand a fost produsa?

– Avem vinuri care se comercializeaza la pretul de peste 1000 euro.

– Cati turisti vin anual sa viziteze complexul de pivnite de la Milestii Mici? Cati dintre ei sunt straini?

– Foarte multi. In 2005 noi am avut 10 000 de turisti, iar in 2006 am avut 18 000, deci numarul lor aproape s-a dublat. Anul acesta cred ca vom depasi 20 000, dintre care aproximativ 60 la suta sunt straini.

– Cat de versat este consumatorul moldovean in a descoperi calitatea vinului? Prin ce metode putem afla „personalitatea” vinului?

– Sunt in crestere consumatorii vinului de calitate, aceasta ne o demonstreaza cresterea vinzarilor pe piata interna, unde este o concurenta destul de dura, adica consumatorul este gata sa achite un pret mai mare pentru o calitate corespunzatoare. Insa, conform statisticilor, moldovenii consuma mai mult vodca si vin produs in gospodaria privata.

– Vinul alb sau rosu?

– Vinul depinde de bucatele care se consuma si de consumator. In general insa, vinul alb se consuma mai mult vara, iar vinul rosu toamna. Vinul alb se consuma cu cascaval, peste, carne de pasare, cel rosu cu carne de vita, porc si vinat.

– Cu ce merge vinul?

– Cu niste bucate gustoase, o dispozitie buna si oameni binevoitori.

  • Nu prea am timp ca sa fiu trist

– Ce ne puteti spune despre Mihail Maciuca omul?

– Sunt casatorit, am doi copii. Recent am sarbatorit nunta de argint. Imi place munca si incerc mereu sa invat, sa-mi completez cunostintele pentru a fi la nivel cu cerintele moderne. In prezent fac doctorantura si studiez limbile moderne.

– Cum ati descoperit pasiunea pentru vin?

– Inca din copilarie, deoarece este o traditie de familie.

– Prin ce va atrage lumea vinului?

– Prin diversitate.

– Daca mergeti la un restaurant, lasati ca personalul restaurantului sa va ofere un vin care se asorteaza cu mancarea comandata sau il alegeti singur?

– Intotdeauna imi aleg singur vinul.

– Ce vinuri bea Mihail Maciuca?

– De tot felul. Desigur ca cele preferate sunt produse de Milestii Mici.

– Pe langa un pahar de vin bun, ce bucate preferati?

– Bucatele din carne.

– Ati invidiat vreo data? Dvs. ati fost invidiat?

– Nu am invidiat niciodata, dar am simpatizat unele calitati. Nu cred ca am fost invidiat, deoarece m-am straduit intotdeauna sa nu intrec normele bunei conduite.

– Ce faceti atunci cand sunteti trist?

– Nu prea am timp ca sa fiu trist. Sunt mereu in comunicare si nu-mi ajunge timp ca sa cad intr-o asemenea stare.

– Cum va petreceti timpul liber?

– Practic fotbalul de doua ori pe saptamana, merg la inot. Vacantele mi le petrec la munte si la mare.

– Sunteti credincios?

– Sunt credincios. Este o traditie pe care mi-au transmis-o parintii. Din pacate, in ultima vreme, nu prea imi ramane timp sa merg la biserica.

– Va considerati un om fericit?

– Da.