Portal de vinificatie si viticultura

Programul „Rosés de Moldova” te invită să descoperi cele mai bune vinuri de sezon

Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) oferă pasionaților numeroase ocazii de a descoperi vinurile de calitate produse în Moldova, în special vinurile rosé, selecționate de experți internaționali. În data de 4 mai 2017 la Chișinău au fost prezentate rezultatele preliminare ale campaniei de comunicare „Rosés de Moldova”, care se desfășoară în premieră în Republica Moldova și va dura până în luna iunie. Aceasta include trei evenimente tematice: Concursul regional „Rosé Competition”, Vernisajul Vinului – „Vernisaj în vals de primăvară” și Wine Friendly Restaurant – „La vie en rosé”. Campania este organizată de ONVV, cu susținerea partenerului strategic de dezvoltare, Proiectul de Competitivitate din Moldova al USAID, finanțat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională (Sida).

Gheorghe Arpentin, directorul ONVV:
„Prin campania „Rosés de Moldova” îndemnăm consumatorul spre noi descoperiri: la Vernisajul Vinului gustă în premieră vinurile care urmează să apară pe piață, dar și alte sute de vinuri premium; „Competiția Rosé” oferă o selecție simbolică de vinuri rosé, alese de un juriu internațional; „Wine Friendly” instruiește profesioniștii din HoReCa și acreditează localuri pentru un serviciu excelent al vinurilor. Astfel ne propunem să popularizăm Vinul Moldovei și să educăm publicul privind consumul corect și responsabil al vinurilor de calitate. Oficiul Național al Viei și Vinului invită consumatorii să descopere Vinul Moldovei – de o calitate premium și cu o personalitate unică în lume – mândria noastră națională.”

Top 10 vinuri selectate în „Competiția Rosé”

Invitații speciali ai ONVV au fost experții internaționali de talie mondială:

  • Robert Joseph – wine expert și scriitor, Marea Britanie;
  • Nathalie Pouzalgues – oenolog la Centrul de Cercetare si Experimentare a Vinului Rosé, Franța;
  • Lorena Deaconu – expert în vinificație, șefă de producere la Cramele „Halewood”, România;
  • Brigitte Leloup – Maitre Sommelier, vicepreședintele Asociației Somelierilor Europeni, Franța.

Ei au jurizat vinurile în concursul regional „Competiția Rosé”, unde au selectat cele mai bune și reprezentative vinuri rosé ale acestui sezon. Vinurile produse în Moldova, România și Ucraina – 38 de mostre în total – au fost analizate comparativ, pentru a identifica integrarea lor cu tendințele de producție a vinurilor rosé la nivel mondial. De asemenea, selecția va servi drept etalon pentru industrie și reper de calitate pentru consumatorii de pe piața locală și cele de export.

Selecția recomandată de juriul profesionist – „Top Rosés de Moldova” – cuprinde următoarele titluri:

Cele mai apreciate vinuri rosé din Moldova, alese de juriu, au fost expuse spre degustare specială în cadrul Vernisajului Vinului .

Principalele concluzii ale experților privind stilul rosé-urilor din Moldova:

  • vinurilor rosé din Moldova au un profil singular, fiind compatibile cu tendințele mondiale, dar și cu caractestici distincte, pentru o diversitate de gusturi;
  • producătorii autohtoni sunt îndemnați să exploreze diversitatea vinurilor rosé, potrivit regiunii geografice de origine;
  • producerea vinurilor rosé din soiuri autohtone și a asamblajelor cu alte soiuri internaționale este încurajată, servind drept punct de diferențiere pe piețele externe.

Rezultatele competiției și lecții de ameliorare a practicilor de producere, precum și tehnici de marketing/vânzări au fost împărtășite de experți în cadrul unui atelier de lucru tematic, la care au participat 35 de vinificatori moldoveni.

Sergiu Botezatu, manager proiecte, USAID Moldova:
„Aceste activități de dezvoltare și promovare a vinurilor de calitate sunt necesare pentru a fortifica strategia de produs a vinurilor noastre și pentru creșterea vânzărilor pe piețele de export și cea locală, mai ales căvinul rosé reprezintă 10% din vinurile consumate la nivel global.”

„Vernisajul în vals de primăvară” – nuanțe însorite și rosé

Vernisajul Vinului, eveniment emblematic al industriei vitivinicole, a adunat aproximativ 1300 de pasionați de vinuri și profesioniști din domeniul vitivinicol, iar printre invitații de onoare s-au numărat experți internaționali, oficiali și membri ai corpului diplomatic. Cea de-a XII-a ediție, cu genericul „Vernisaj în vals de primăvară”, s-a desfășurat în data de 27 aprilie la terasa „Capitoles Park”. Conceptul a fost inspirat de celebra capodoperă a compozitorului Eugen Doga – valsul „Gingașa și tandra mea fiară”.

Oaspeții evenimentului au degustat peste 780 de sticle de 260 de tipuri de vin, puse la dispoziție de un număr record de 49 de companii vinicole participante: Alianța Vin, Asconi, Basavin, Bostavan, Purcari, Carpe Diem, Equinox, DAC, Unicorn, Et Cetera, Esteurovitis, Fragolino, Kara Gani, Gogu Winery, Minis Terrios, Mezalimpe, Mihai Sava, Cărălași, Castel Mimi, Chateau Vartely, Cricova, Corten Vin, Dionysos-Mereni, DK-Interdrade, Nis-Struguraș, Doina Vin, F’autor, Garling, Gitana Winery, Invinprom, Kazayak, Suvorov-Vin, Kvint, Maurt, Migdal-P, Mileștii Mici, Mold-Nord, Rădăcini, Sălcuța, Tartcom Vin, Timbrus, Tomai-Vinex, Vinia Traian, Vinăria din Vale, Vinăria Hîncești, Vinăria Mileștii Mici, Vindicum, Vinuri de Comrat și Vinuri Ialoveni.

Fiecare vizitator a primit în dar câte un pahar cu logo-ul „Wine of Moldova”, potrivit pentru degustări, precum și un ghid al vinurilor – „Colecția de Vinuri primăvară-vară 2017”, în care sunt descrise toate aromele în vogă purtate de Vinul Moldovei.

Participanții au fost invitați să voteze vinurile preferate de sezon dintre cele degustate, iar în urma totalizării voturilor au fost oferite trofeele ediției: premiul „Vernisajul în alb” a fost obținut de „Pinot Grigio 2016”, iar „Vernisajul în Rosé” a revenit vinului „Vinohora rosé 2016”, ambele vinuri câștigătoare fiind, în premieră, de la același producător – Vinăria Purcari.

Trofeul „Cavalerul Vernisajului Vinului”, dedicat profesioniștilor din domeniu, pentru o contribuție semnificativă la dezvoltarea și promovarea sectorului, a fost obținut de Elizaveta Breahnă, expert în vinificație al Oficiului Național al Viei și Vinului.

„Vernisajul în vals de primăvară” a cuprins un spectacol cultural în stilul valsului vienez, susținut de dansatorii ansamblului „Codreanca”, pe melodia aleasă drept imn al ediției. Iar discipolii lui Eugen Doga de la școala de muzică care îi poartă numele au oferit oaspeților evenimentului un recital din piesele compozitorului, interpretate la acordeon. Evenimentul a susținut și o cauză caritabilă, 10% din veniturile provenite din vânzarea biletelor fiind donată școlii de muzică a maestrului Eugen Doga, pentru procurarea unui acordeon.

„Wine Friendly”, ediția „La vie en rosé”

Pentru a crește cultura consumului conștient al vinului de calitate, dar și nivelul serviciului de vinuri din țară, campania de comunicare „Rosés de Moldova” continuă cu o nouă ediție „Wine Friendly”, cu genericul „La vie en rosé”. Evenimentele marca „Wine Frendly” se desfășoară în perioada 5 mai – 30 iunie și vor cuprinde degustări ghidate de somelieri certificați, organizate în 30 de localuri „Wine Friendly”.

Diana Lazăr, vicedirectorul Proiectului de Competitivitate din Moldova:
„Programul Wine Friendly servește pentru a crea noi prietenii între producători și consumatori, dar și pentru a crește cultura consumului de vinuri de calitate. În acest scop am acreditat deja peste 30 de restaurante ș¬i localuri „Wine Friendly”, iar lista urmează să fie extinsă în mod continuu. Peste 35 de evenimente marca „Wine Friendly” vor fi organizate pentru a stimula creșterea vânzărilor de vinuri în HoReCa, precum și pentru educarea unui consum conștient al vinului, asociat cu gastronomia, prin master-class-uri ținute de profesioniști în domeniu.”

„Wine Friendly” se extinde în acest an în regiunile Moldovei, urmând a desfășura evenimente și în restaurantele din municipiul Bălți.

Despre Oficiul Național al Viei și Vinului

ONVV este expertul nr.1 în sectorul vitivinicol, care contribuie la reglementarea și dezvoltarea domeniului, servind drept platformă pentru acțiunea comună a tuturor celor implicați în creșterea competitivității produselor vinicole, valorificarea autenticității și orientarea spre consumator. Printre obiectivele sale de bază se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Vinul Moldovei. O legendă vie”.